باتری گوشی چیست؟چگونه کار میکند؟ چقدر طول عمر دارد؟

در این وبلاگ هر چه را که باید در رابطه با طول عمر، سرعت شارژ، احیا، کالیبره و ... باتری گوشی بدانید، با شما آموزش داده خواهد شد.

باتری گوشی چیست؟چگونه کار میکند؟ چقدر طول عمر دارد؟

در این وبلاگ هر چه را که باید در رابطه با طول عمر، سرعت شارژ، احیا، کالیبره و ... باتری گوشی بدانید، با شما آموزش داده خواهد شد.

راهنمای کامل باتری گوشی موبایل

باتری تلفن همراهی که شارژ خود را حفظ نمی کند، می تواند یک تجربه خسته کننده باشد. با دانستن بیشتر در مورد نحوه عملکرد باتری های تلفن همراه و نحوه نگهداری از آنها می توانید از این امر جلوگیری کنید. ما اطلاعات زیادی در مورد باتری تلفن های همراه و گوشی های هوشمند ارائه خواهیم داد که می تواند به شما کمک کند خرید بهتری داشته باشید و گوشی خود را کارآمدتر مدیریت کنید.


انواع باتری تلفن همراه و نحوه تشخیص نوع باتری

برای درک  انواع باتری گوشی موبایل خود، باید بدانید که گوشی شما  از چه نوع باتری استفاده می کنید. به طور کلی، چهار نوع باتری مختلف در تلفن های همراه استفاده می شود:

  • نیکل کادمیوم (NiCd): این نوع باتری عموماً فقط در تلفن های همراه قدیمی استفاده می شود و کمترین قدرت را دارد.
  • Nickel Metal Hybride (NiMH): این باتری های نیکل قدرتمندتر از باتری های NiCd هستند. آنها معمولاً فقط در تلفن های همراه قدیمی استفاده می شوند.
  • لیتیوم یون (Li-ion): این نوع باتری رایج‌تر است، زیرا به طور مداوم در تلفن‌های امروزی استفاده می‌شود. حتی قدرتمندتر از NiMH است.
  • لیتیوم پلیمر (LiPo): مانند ارتقاء NiHM نسبت به NiCD، LiPo نیز در مقایسه با لیتیوم یون، شکل ارتقا یافته ای از باتری لیتیومی است، زیرا دارای قدرت بیشتری است.
  • از آنجایی که باتری‌های NiCds و NiMH قدیمی هستند، این احتمال وجود دارد که دیگر از آن در تلفن همراه خود استفاده نکنید. مگر اینکه از یک مدل بسیار قدیمی استفاده کنید، گوشی شما دارای باتری LiPo یا Li-ion است.


برای اینکه بفهمید از باتری‌های LiPo یا Li-ion استفاده می‌کنید، اغلب می‌توانید به سادگی به برچسب روی باتری نگاه کنید. اگر برچسب را پیدا نکردید یا حذف شده است، می توانید اطلاعات را در دفترچه راهنمای کاربر پیدا کنید.


بعد از اینکه فهمیدید کدام باتری دارید، بهتر می‌دانید که چه تأثیری بر دستگاه شما خواهد داشت.


باتری های Li-Ion در مقابل باتری های LiPo


باتری‌های لیتیوم یون و باتری‌های لیپو دو نوع باتری اصلی در بازار امروزی هستند. باتری‌های لیتیوم یونی محبوب‌ترین نوع باتری‌های تلفن همراه در میان تولیدکنندگان تلفن همراه هستند، در حالی که باتری‌های LiPo پیشرفته‌ترین باتری‌های تلفن همراه در دسترس مصرف‌کنندگان هستند.


1. باتری های Li-Ion

از بین دو نوع برتر باتری تلفن های همراه، باتری لیتیوم یونی تقریباً طولانی ترین باتری را داشته است و اولین مورد استفاده در تلفن های هوشمند است. از نظر شیمیایی، آنها از یک الکترود مثبت، یک الکترود منفی و یک الکترولیت تشکیل شده اند. الکترود مثبت یک ترکیب لیتیومی مانند اکسید لیتیوم منگنز، لیتیوم فسفات آهن یا اکسید لیتیوم کبالت است. الکترود منفی معمولا گرافیت است و الکترولیت کربنات است مانند دی اتیل کربنات یا اتیلن کربنات.


یک حلال آلی بین دو الکترود که در آن الکترولیت ذخیره می شود وجود دارد. برای نگه داشتن باتری در یک تکه، یک قاب فلزی آن را محکم به هم نگه می دارد. به عنوان یک اقدام احتیاطی ایمنی، این باتری ها همچنین دارای یک مدار حفاظتی هستند که سطح باتری و ولتاژ را در محدوده ایمن تنظیم می کند.


باتری های لیتیوم یون چگالی انرژی بالایی دارند. علاوه بر این، این باتری ها ماندگاری طولانی دارند و به راحتی خاموش می شوند و باعث می شود کاربر قابل تعویض باشد.


اگرچه باتری ها مزایای زیادی دارند، اما معایبی نیز دارند. آنها معمولاً وزن بیشتری دارند و باعث سنگین‌تر شدن گوشی می‌شوند. مدار حفاظتی گوشی اغلب هزینه های باتری را نیز افزایش می دهد. در مقایسه با باتری‌های LiPo، باتری‌های لیتیوم یونی سطح خود تخلیه بالایی دارند. علاوه بر این، آنها معمولاً به شکل مستطیل در دسترس هستند که می تواند برای تلفن های با طراحی منحصر به فرد مشکل ساز باشد.


2. باتری های LiPo

باتری های LiPo بعد از باتری های Li-ion آمدند. آنها از نظر اجزای خود بسیار شبیه هستند، اما در جداکننده خود، که ماده بین الکترودهایی است که یون ها در آن حرکت می کنند، تفاوت دارند. در یک باتری LiPo، جداکننده یک پلیمر ریز متخلخل است که با یک ژل الکترولیتی پوشانده شده است.


جداکننده به عنوان یک کاتالیزور برای فرآیند شیمیایی عمل می کند. مشابه باتری های لیتیوم یونی، این باتری ها دارای مدار حفاظتی برای حفظ ولتاژ در محدوده ایمن هستند. بر خلاف باتری های لیتیوم یونی، آنها نیازی به پوشش فلزی ندارند.


محبوبیت این باتری ها به دلایل مختلفی در حال افزایش است. برای مثال، سطح خود تخلیه آنها بسیار کم است و وزن آنها به طور قابل توجهی کمتر از باتری های Li-ion است. این باتری ها همچنین می توانند در اشکال مختلفی تولید شوند.


باتری ها علیرغم مزایایی که دارند، دارای نکات منفی هستند. باتری های LiPo چگالی انرژی کمتری دارند و می توانند گران تر باشند. در مقایسه با ماندگاری باتری های لیتیوم یون، عمر مفید آنها به طور قابل توجهی کوتاه تر است. کاربران نمی توانند این باتری ها را تعویض کنند.


چگونه باتری گوشی خود را با یک بار شارژ بیشتر دوام بیاورید؟

اگر به این فکر می کنید که چگونه عمر تلفن خود را در طول روز افزایش دهید، می توانید چندین تغییر ایجاد کنید، چه آیفون یا اندروید داشته باشید. در زیر برخی از گزینه های اصلی در دسترس کاربران آمده است:


1. صفحه نمایش خود را کم نور کنید

یکی از ساده ترین راه ها برای شارژ نگه داشتن گوشی در طول روز، کم نور کردن صفحه نمایش است. صرف نظر از نوع تلفنی که استفاده می کنید، صفحه نمایش بیش از حد روشن، باتری را خالی می کند و دمای کارکرد گوشی شما را افزایش می دهد. با کاهش دمای گوشی، عمر باتری خود را افزایش داده و طول عمر گوشی را افزایش می دهید.


2. خدمات موقعیت مکانی را خاموش کنید

تخلیه عمده تلفن شما احتمالاً از خدمات موقعیت مکانی یا عملکردهای GPS شما ناشی می شود. این ویژگی مکمل برنامه های جهت دار مانند Google Maps است، اما بسیاری از برنامه های دیگر نیز از آن استفاده می کنند، حتی اگر متوجه نباشید. اگر نیازی به دانستن موقعیت مکانی تلفن خود ندارید، خدمات موقعیت مکانی را خاموش کنید و از مزایای صرفه جویی در باتری بهره مند شوید.


3. استفاده از عملکرد لرزش را کاهش دهید

در حالی که بسیاری از آنها احتمالاً از زمانی که گوشی خود را از جعبه بیرون آورده اند، عملکرد لرزش را در گوشی خود روشن کرده اند، عاقلانه است که گاهی اوقات تلفن را روی زنگ قرار دهید. اگرچه ممکن است واضح نباشد، یک آهنگ زنگ باتری کمتری نسبت به لرزش مصرف می کند. بنابراین، هنگامی که نیازی به لرزش تلفن خود ندارید، زنگ خود را روشن کنید یا اگر اصلاً نیازی به شنیدن آن ندارید، آن را روی حالت بی‌صدا قرار دهید.


4. به Push Notifications نه بگویید

در حالی که اعلان‌های فشاری می‌توانند گهگاه مفید باشند، اما اغلب اطلاعات حواس‌پرتی را در اختیار شما قرار می‌دهند که به آن‌ها نیاز ندارید، در حالی که به عمر باتری شما در طول روز آسیب می‌رسانند. هر زمان که تلفن شما یک اعلان فشار دریافت می کند، روشن می شود و باتری آن خالی می شود. برخی از اعلان‌های فشار نیز با لرزش یا آهنگ زنگ همراه هستند که بر عمر باتری تأثیر می‌گذارد. اگر می‌خواهید باتری گوشی خود را قوی نگه دارید، از شر اکثر اعلان‌های فشار خلاص شوید.


5. اکثر یا همه داده های پس زمینه را غیرفعال کنید

داده‌های پس‌زمینه می‌توانند منبع مخفی تخلیه باتری دستگاه شما باشند. برنامه‌ها به‌طور مداوم اجرا می‌شوند، حتی اگر آن‌ها را روشن نداشته باشید، و پهنای باند تلفن شما را اشغال کنند. این نوع تخلیه به دلیل داده های پس زمینه به ویژه تحت تأثیر رسانه های اجتماعی و برنامه های ایمیل روی تلفن شما قرار می گیرد. در تنظیمات خود، می‌توانید تمام داده‌های پس‌زمینه را خاموش کنید، یا فقط می‌توانید انتخاب کنید که چند برنامه انتخابی در پس‌زمینه اجرا شوند. هرچه انتخاب کنید، باتری کمتری مصرف می کند.


چگونه عمر باتری گوشی خود را طولانی تر کنیم

اگر می خواهید عمر باتری تلفن همراه خود را فراتر از کم نگه داشتن مصرف روزانه باتری خود بهبود بخشید، این روش ها را برای افزایش مدت زمان ماندگاری باتری تلفن خود در دراز مدت امتحان کنید. در اینجا برخی از نکات اصلی برای افزایش عمر باتری شما آورده شده است:


1. تخلیه باتری را کاهش دهید

باتری‌های لیتیوم یونی برای حفظ ظرفیت شارژ یکسان بین 300 تا 500 چرخه شارژ/دشارژ طراحی شده‌اند. با این حال، باتری‌ها معمولاً تنها در 100 چرخه شارژ/دشارژ به 80 درصد ظرفیت باتری خود می‌رسند.


برای اطمینان از اینکه بیشترین بهره را از باتری خود می برید، می خواهید تعداد دفعات خالی شدن کامل باتری را محدود کنید. در حالی که برخی ممکن است فکر کنند بهتر است قبل از شارژ مجدد باتری به 0% کاهش یابد، هر راهنمای شارژ باتری تلفن به شما می گوید که انتظار طولانی مدت می تواند به باتری آسیب برساند. به جای منتظر ماندن، همیشه گوشی خود را نیمه شارژ نگه دارید و در صورت کم شدن بیش از حد باتری، آن را به 100% برگردانید.


2. از گرما اجتناب کنید

دور نگه داشتن گوشی از گرما یکی از اقدامات طولانی مدتی است که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که گوشی بیش از حد گرم نمی شود و آسیب نمی بیند. برای مثال، نور مستقیم خورشید می‌تواند تلفن‌ها را بیش از حد مجاز ۱۱۳ فارنهایت خود کند. اگر تلفن مرتباً در این شرایط قرار داشته باشد، اغلب سریع‌تر خراب می‌شود و میزان شارژ آن را کاهش می‌دهد.


برای محافظت از گوشی خود، آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. این امر به ویژه در تابستان بسیار مهم است، زیرا دمای سطح به راحتی به 158 درجه می رسد. ماندن آن در این شرایط برای مدت طولانی باعث می شود باتری شما ظرفیت شارژ خود را سریعتر از دست بدهد.


3. اجازه ندهید برنامه ها انباشته شوند

اگرچه ذخیره کردن برنامه‌هایی که ممکن است در آینده استفاده کنید وسوسه انگیز است، اما بهتر است از انباشته شدن برنامه‌هایتان جلوگیری کنید. شاید داشتن بسیاری از برنامه‌های مفید یا سرگرم‌کننده در تلفن شما ایده خوبی به نظر برسد، اما در درازمدت، باتری گوشی از شما به خاطر دقت در برنامه‌هایی که روی تلفن همراه خود اجازه می‌دهید تشکر می‌کند. داشتن چندین برنامه به داده های پس زمینه شما اضافه می کند و شارژ باتری شما را افزایش می دهد. یک راه آسان برای کاهش این نوع برنامه‌ها حذف برنامه‌هایی است که همان هدف را دنبال می‌کنند. آیا به دو برنامه هواشناسی نیاز دارید؟ سه اپلیکیشن خبری؟ با جلوگیری از نمایش مکرر اعلان‌های مشابه از منابع مختلف توسط تلفن، می‌توانید باتری و زمان خود را ذخیره کنید.


4. شارژ سریع نکنید

در حالی که اکنون بسیاری از تلفن‌ها گزینه‌های شارژ سریع را دارند که به شما امکان می‌دهد گوشی خود را در چند دقیقه شارژ کنید، باید از استفاده از آنها خودداری کنید. اگر واقعاً عجله دارید، ویژگی شارژ سریع مشکلی ندارد، اما به طور منظم از آن استفاده نکنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد